Siis... Työpäiväkirja.
Ensin jaettiin ne panorma-kuvat, mikä tuotti hiukan hankaluuksia, sillä ne olivat koulun tabletilla, jakaminen kuitenkin onnistui.
Sitten tehtiin QR-koodi niille Thinglink-kuville. Se oli aika helppoa, sillä ensimmäiset QR-koodit tehtiin jo 8.-luokalla. Käytin QR-koodin tekemiseen jotain satunnaista ohjelmaa, joka vain sattui löytymään haulla.
Viimeinen työ oli WeVideo-ohjelman asentaminen ja lyhyen videon tekeminen. WeVideo vaikuttaa oikein makealta ohjelmalta käyttää, enkä malta odottaa ensiviikon työtä. Oma lyhyt videoni oli Shingeki no Kyojin aiheinen. Omasta mielestäni onnistuin kiitettävästi, työhön käytetty aika huomioiden.
maanantai 24. maaliskuuta 2014
tiistai 11. maaliskuuta 2014
Työsuunnitelma
Työsuunnitelma omaan interaktiiviseen Thinglink kuvaan, jossa on itsetehtyä, upotettua informaatiota.
- Teen oman interaktiivisen kuvani kuvataideluokasta. Otan ensin "pohjakuvan" kuvataideluokasta, jonka jälkeen otan kuvia kaapeista, erilaisista välineistä, "työpaikoista", oppilaiden töistä, opettajasta... Kaikesta mikä mahtuu kuvaan. Jos kuvataideluokkaan ei pääse, teen saman ruokalasta.
tiistai 25. helmikuuta 2014
Interaktiivinen kuva
Luo interaktiivinen kuva thinglink-sivustolla, ja talenna se blogiisi.
Toivottavasti toimii, aikaa nimittäin oli nimittäin erittäin vähän!
Toivottavasti toimii, aikaa nimittäin oli nimittäin erittäin vähän!
tiistai 18. helmikuuta 2014
Media&Minä, 2014
Tässä on linkki minun PowToo-videoon, teemana on Media&Minä, 2014.
PowToon saa ladattua Google Driven kautta
Sovelluksen käyttäminen on aika yksinkertaista, mutta vaatii mielestäni kärsivällisyyttä. PowToo-sovelluksella saa aikaan uudenlaisia, toiminnallisia "powerpoint" esityksiä, jotka todellakin erottuvat edukseen.
http://www.powtoon.com/p/fpIPPjBSCRE/
Työ jäi hiukan kesken, koska jouduin vaihtamaan tietokonetta. -.-"
PowToon saa ladattua Google Driven kautta
Sovelluksen käyttäminen on aika yksinkertaista, mutta vaatii mielestäni kärsivällisyyttä. PowToo-sovelluksella saa aikaan uudenlaisia, toiminnallisia "powerpoint" esityksiä, jotka todellakin erottuvat edukseen.
http://www.powtoon.com/p/fpIPPjBSCRE/
Työ jäi hiukan kesken, koska jouduin vaihtamaan tietokonetta. -.-"
tiistai 11. helmikuuta 2014
Mediataitoviikko 2.
Tiedonhaun tehtäviä.
Tehtävä 1.Ammattiospistossa tai lukiossa opiskelevat voivat saada opintotukea.
Tehtävä 4. Minkä tyyppistä säätä seuraavan neljän viikon aikana on odotettavissa?
Tehtävä 1.Ammattiospistossa tai lukiossa opiskelevat voivat saada opintotukea.
- Minkä nimisellä lomakkeella opintotukea haetaan? Mikä koodi on lomakkeen tunniste?
- Lomakkeen nimi sekä koodi riippuvat minkälaiseen koulutukseen haet opintotukea.
- Jos opiskelet toisella asteella, täytä ammatillisten oppilaitosten, lukioiden ja kansanopistojen sekä niihin rinnastettavien oppilaitosten opiskelijoille tarkoitettu opintotukihakemus (OT1).
- Opintotukihakemus.
Tehtävä 2. Kajaanissa voi opiskella eläintenhoitajaksi.
- Missä koulussa?
- Kainuun ammattiopistossa.
- Koska pääsykokeet ovat?
- 7.5.2014
- Mitä pääsykokeissa pitää tehdä?
- Soveltuvuuskoe, jossa arvioidaan hakijan persoonallisuuden ja fyysisten ominaisuuksien soveltuvutta eläinten hoitotyöhön. Ensin hakijat tekevät kirjallisen tehtävän, jonka jälkeen lyhyitä käytännön tehtäviä kotieläintöissä. Ei vaadita aikaisempaa kokemusta. Lopuksi on haastattelu.
- Kuka voi hakea?
- Kaikki jotka ovat käyneet peruskoulun tai yliopiston ja/tai lukion oppimäärän.
Tehtävä 3. Instapaper on nettipalvelu, jota voi käyttää sivustolla tai sovulluksena.
- Selitä, millainen palvelu Instapaper on.
- Instapaper muokkaa artikkelit, tarinat, postaukset, videot ja jopa pitkät sähköpostit mukavaksi lukukokemukseksi kaikkialla ja koska tahansa.
- Päivän aikana eteesi tulee asioita, jotka haluat lukea myöhemmin, Instapaperin avulla tämä on mahdollista. Kun käytät instapaperia, voit yksinkertaisesti painaa nappia selaimessasi, tai valita "lähetä Instapaperiin" linkitetyssä mobiilisovelluksessa. Instapaper tallentaa sen sinulle, ja tekee siitä kauniin, siistin, lukemiseen sopivaan muotoon matkapuhelimeesi, tabletiisi, Kindleesi, tai selaimesii.
- Miten sitä käytetään?
- Periaatteessa sinun on vain luotava Instapaper käyttäjä, jonka jälkeen voit aloittaa surffailun tekstien maailmassa. Tallentelet listaasi lukemisen arvoisat jutut, jotta voit nauttia niistä kun sinulla on aikaa. Maksulliset käyttäjät voivat tehdä myös muita hienouksia, kuten etsiä vapaasti netistä luettavia juttuja.
- Arvioi, minkälaisille käyttäjille sovelluksesta on hyötyä?
- Tietenkin niille, jotka lukevat paljon netistä löytyviä artikkeleita, trinoita, jne. Myös niille, joiden pitää pystyä palaamaan näihin valitsemiinsa juttuihin pikaisesti. Toimittajille tämä sovellus voisi olla erittäin hyödyllinen.
- Tästä linkistä löytyy neljän viikon sääennuste, 10.02. - 09.03.2014.
- LämpötilaEnnusteen mukaan vain toinen viikko eli 17.-23.2. on sellainen, jolloin keskilämpötilassa ei ole selvää poikkeamaa suuntaan tai toiseen. Kaikki muut viikot ovat maan etelä- ja keskiosassa tavanomaista lämpimämpiä, ja ensimmäisellä viikolla myös pohjoisessa on tavanomaista lämpimämpää.SademääräToisella viikolla ei sademäärässäkään ole selvää poikkeamaa suuntaan tai toiseen, mutta muut viikot ovat ainakin suurimmassa osassa maata tavanomaista sateisempia.Meteorologin arvio
Ilmanpaine-ennusteen mukaan jakson ensimmäisellä viikolla matalan ilmanpaineen alue on selkeä ja Skandinavian länsipuolella, mikä selittää hyvin tavanomaista sateisemman ja lauhemman sään ja vastaa hyvin myös ECMWF:n keskipitkää ennustetta. Toisella viikolla matalapaineen alue on heikompi ja etelämpänä, mutta seuraavalla viikolla se on jälleen pohjoisempana ja voimakkaampi. Viimeisellä viikolla matalapaineen alue siirtyy Pohjois-Fennoskandian ja Pohjois-Venäjän ylle, ja saman aikaisesti muodostuu Länsi-Eurooppaan korkeapaineen alue, mikä antaa viitteitä suursäätilan muuttumisesta kylmempään suuntaan. Toisaalta USA:n kuukausiennusteen mukaan selvästi tavanomaista lämpimämpi sää näyttää jatkuvan Pohjois-Euroopassa sekä helmikuussa että maaliskuussa. - Tuossa on Euroopan keskipitkien ennusteiden keskuksen tekemä arvio seuraavan neljän viikon säästä.
- Tiedot tarjosi ilmatieteenlaitos.
Tehtävä 5. Suomalaisten elämää tutkitaan paljon. Myös suomalaisten ajankäyttöä tilastoidaan.
- Miten suomalaisten yksin viettämän ajan määrä on muuttunut kuluneen kymmenen vuoden aikana?
- Suomalaisten yksinolo on lisääntynyt. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan yksin oleminen
on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana. Koko väestön tasolla
valveillaoloajasta vietettiin yksin noin seitsemän tuntia vuorokaudessa.
Yksinolon lisääntyminen on nähtävissä sekä miehillä että naisilla ja kaikissa
ikäryhmissä.
- Millaiset suomalaiset viettävät eniten aikaa yksin?
- Eniten yksin viettivät aikaa 65 vuotta täyttäneet naiset. He olivat yksin keskimäärin 9 tuntia 41 minuuttia vuorokaudessa, mikä on 64 prosenttia valveillaoloajasta. 65 vuotta täyttäneiden naisten yksin viettämä aika oli lisääntynyt 43 minuuttia viimeisen 10 vuoden aikana.
Tehtävä 6. Selvitä, mitä tarkoittaa mediaan liittyvä termi "oikaisu".
- Oikaisu on journalismissa käytettävä termi, joka yksinkertaisuudessaan tarkoittaa että jokin väärin kirjoitettu asia korjataan.
- Erityisesti hekilöiden- sekä paikkojennimiä korjaillaan useasti.
- Oikaisu on tehtävä jonkun vaatiessa sitä. Journalistit itse voivat myös oikaista väärinkäsityksiä, ilman erillistä pyyntöä.
- Tässä on uutinen, joka on myöhemmin oikaistu.
- Tässä uutisessa oikaisu on tehty suoraan varsinaiseen uutiseen, joten "alkuperäistä" versiota ei löydy.
- Kaikki ne lukijat, jotka ovat hakeneet uudestaan tätä kyseistä juttua, näkevät oikaisun. Myös ne jotka ovat jälkeenpäin selailleet Iltalehden sivuja, ovat saattaneet havaita oikaisun.
- Oikaisu on mielestäni merkittävä, sillä...
- Uutisessa kerrotaan.." Lejos Oy on vetänyt pois myynnistä John West -merkkisen tonnikalasäilykkeen puuttuvien pakkausmerkintöjen vuoksi."
- Ja tämä on korjattu.. "Uutisessa oli aikaisemmin kuva purkkitonnikalasta. Takaisinveto ei koskenut purkitettua tonnikalaa."
- Eli purkkitonnikalaa saa vielä, mutta muita John West -tonnikalo tuotteita ei saa Lejos Oy:n valikoimasta.
Tehtävä 7. Julkisuudessa puhutaan nykyään paljon nuorten syrjäytymisestä.
- Mitä nuorten syjäytymisellä tarkoitetaan.
- Jotkut nuoret, erityisesti peruskoulun jälkeen, eivät välttämättä hae opiskelu-tai työpaikkaa, vaan he miuluummin jäävät kotiin.. Heillä kaikilla on varmasti omat syynsä tällaiseen menettely tapaan, mutta mielestäni Suomessa kouluttautumis- sekä työjärjestelmät ovat niin moipuoliset, että jokaiselle nuorelle löytyy kyllä jotakin. Opo autaa myös..!!
- Miksi siitä puhutaan paljon?
- Koska yhteishaku peruskoululaisille alkaa pian. Myös opiskelupaikkojen vähentäminen on nostattanut aiheen esille.
- Ota selvää, millaisia ratkaisuja eri tahot ovat ehdottaneet nuorten syrjäytymisen vähentämiseksi. Kenen tekemiä ratkaisuja löysit?
- Löysin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta varsin kattavan, mutta tiivistetyn suunnitelman nuorten syrjäytymisen estämiseksi.
- Mitkä ehdotuksista vaikuttivat hyviltä?
- Nuorille on turvattava tarvittavat tukitoimet, jotta siirtyminen koulutukseen ja työelämään onnistuu. Peruskoulun mahdollisuuksia vähentää terveyseroja parannetaan. Lisäksi edistetään toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevien nuorten terveyttä ja hyvinvointia. Vahvistetaan etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan yhteistyötä toisen asteen koulutuksen kanssa. Sukupolvelta toiselle periytyvä köyhyys ja syrjäytyminen on katkaistava.
- Mitkä huonoilta?
- En löytänyt mitään huonoja ehdotuksia. Tosin, en kannata -kouluttautumista ja/tai pakkotyöllistämistä, jota joillakin sivuilla kannatetaan. Se tuskin edesauttaa nuoren kasvua kunnon kansalaiseksi.
tiistai 4. helmikuuta 2014
Mediataitoviikko.
Osoitteessa Mediataitokoulu on erilaisia tehtäviä..
Tehtävä 1. Mielipiteitä verkkomainonnasta.
- Missä kaikkialla olette nähteet verkkomainontaa?
- Erilaisilla verkkosivuilla, yleensä siellä sivuilla on kaikenlaisia mainoksia. Kaikissa videoissa on nykään jonkinlainen "aloitusmainos", jonka voi tosin jollain sivuilla skipata. Sitten on ne mainokset jotka hyppäävät ruudulle tai avautuvat uudessa välilehdessä tietyille sivuille mentäessä. Verkkomainonnalta ei voi välttyä, sitä on ihan kaikkialla, vaikket haluaisikaan. Jopa omilla verkkosivuillasi voi olla mainontaa, noh bloggerissa ei mielestäni mainontaa ole, mutta esimerkiksi suntuubissa. Siellä jos mainoksista haluaa eroon, täytyy maksaa kuukausimaksua. Itse asiassa tuolla Mediataitokoulu liitteessä on myös mainoksia, siellä alhaalla.
- Millaisia mainonnan keinoja olette nähteet verkossa?
- Siis, tuossa ensimmäisessä vaustauksessa luettelenkin pari tapaa mainostaa... Reunamainokset, videomainokset, hyppymainokset. Onhan myös niitä että jollain normaalilla sivulla avautuu jokin video, joka mainostaa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
- Onko verkkomainonnalla teihin vaikutuksia? Millaisia?
- Tietenkin. Jos oikeanlainen mainos sattuu omalle kohdalle, saattaa huomata että haluaa kysyisen tuotteen. Esimerkiksi Facebookin mainokset ovat erittäin tehokkaita, tykkäät jostain sivusta, fb rekisteröi sen tiedon ja käyttää mieltystietojasi mainosten valintaan. Minulle tulee kokoajan Lenzishop-yrityksen mainoksia, mutta se ei tosin haittaa, sillä pidän kyseisestä yrityksestä ja haluan tietää uusista tuotteista. Onhan tietenkin mainontaa, joka menee täydellisesti ohi. Ne vain jättää huomioimatta ja jatkaa surffailua, osaan mielestäni olla kriittinen mainoksien suhteen.
Tehtävä 2. Mainosetsivät.
- Millaisia esimerkkejä löysitte nettimainonnan muodoista?
- Iltalehden sivut täyttyvät erilaisista mainoksista, joskus jopa niin että itse uutisten selaileminen vaikeutuu. Ylhäällä, sivuilla sekä uutisten välissä on erilaisia mainoksia.
- YouTube-sivustolla löytyy myös paljon mainoksia, viedeoiden vieressä sekä videoiden alussa. Itse videotkin voivat olla mainoksia tai niissä voi olla piilomainontaa tai tuotesijoittelua.
- Nyt Google Chromella haen Kinuskikissan leivontablogia, ensimmäiseksi hauksi tulee Kinuskikissan leivonta kirja, jonka voi ostaa Akateemisesta kirjakaupasta.
- Löysittekö muun tyyppisiä mainoksia?
- Kylläh, monta, monta mainosta.
- Mistä mainoksen tunnistaa?
- Mainokset ovat erittäin huomiota herättäviä, niitä vain ei voi olla huomaamatta, keltaista, punaista, jne. ISO FONTTIKOKO on myös yleinen. Myös mainokset jotka ovat todella irallisia siitä varsinaisesta sivusta ovat helposti huomattavissa, Automainokset ovat helppo huomata. Ne ovat niin maskuliinisia. -.-"
- Miksi mainoksia pitää oppia tunnistamaan?
- Ettei niin helposti joudu mainoksen uhriksi.
Lisäsin tänään tälle koneelle Google Chromen AdBlock -sovelluksen. Se estää mainokset sivuilla jolla se toimii. Tosin sovelluksella on omat haittavaikutuksensa, se nimittäin tallentaa tietojasi automaattisesti.
Tehtävä 3. Piilomainontaa vai tuotesijoittelua?
Me katsottiin kyseinen viedoa jo, joten suoraan tehtäviin.
- Millaista tuotesijoittelua oppilaat ovat nähneet?
- Elokuvissa sekä sarjoissa on monenlaista tuotesijoittelua; vaatteet, kulkuneuvot, ruuat + juomat, kaikenlaiset tavarat, jne. Erityisesti James Bond -elokuvia on kritisoitu liiallisesta tuotesijoittelusta.
- Mitä eroa on piilomainonnalla ja tuotesijoittelulla?
- Noh, jos nyt joku elokuvan päähenkilö ajelee uusimmalla Mercedes Benzillä, koska hänellä nyt vain sattuu olemaan sellainen, on kyse tuotesijoittelusta. Piilomainonnassa mainos on enemmän tai vähemmän piiloitettu. Blogeissa voi myös tapahtua piilomainontaa, bloggaaja kertoo mielipiteen vaikka uudesta hammastahnasta, mielipide ei kuitenkaan ole bloggaajan oma vaan hammastahnafirman, joka maksoi bloggaajalle mielipiteestään. -> Piilomainontaa. Tuotesijoittelukin voi muuttua piilomainonnaksi, jos tuote ei selkeästi erotu, eikä sitä huomaa/tunnista mainonnaksi.
Minun mediasisältö on... Marenkimirri, leivontaan keskittyvä blogi.
- Mitä firmoja he lähestyisivät?
- Noh, tietenkin sellaisia firmoja, jotka tuottavat erilaisia leivonnan "raaka-aineita", materiaaleja tai leivonnassa tarvittavia välineitä. Fazer on kuuluisa leipomotuotteistaan. Koristeelliset kakut -lehti lähettää tilaajilleen erilaisia leivonta tarvikkeita.
- Miten firmojen tuotteet näkyisivät mediasisällössä?
- Noh, Fazerin leivontasuklaasta tehtäisiin suussasulava mudcake. Mudcake koristeltaisiin Koristteeliset kakut -lehden tarvikkeilla ja kakku myös tarjoiltaisiin sekä säilytettäisiin heidän tuotteidensa avulla (kakkutarjotin sekä -kupu).
- Miten tuotesijoittelusta ilmoitettaisiin mediasisällön käyttäjille.
- Blogikirjoituksissa mainittaisiin raaka-aineet tarkasti, tämä on FAZER leivontasuklaata. Tämä pursotin on KORISTEELLISET KAKUT -lehden tuotevalikoimasta. Ja niin edelleen. Mielestäni on tärkeää, että lukijat tietävät erityisen tarkasti mitä raaka-aineita bloggaaja käyttää, nimittäin raaka-aineet vaikuttavat merkillisesti lopputulokseen. Fazer leivontasuklaa vs. Pirkka leivontasuklaa ?
tiistai 28. tammikuuta 2014
Kuvankäsittelytehtävä.
Nyt, meidän tehtävänä oli tasoja käyttäen piti mustavalkoiseen kuvaan jättää yksi tai pari väripilkkua. Käyettiin Gimp-kuvankäsittely ohjelmaa. Kuvasta tetiin kaksi tasoa, ylempään lisättiin alfakanava, jonka jälkeen siitä tehtiin mustavalkoinen. Sitten vain kumiteltiin ne osat päälimmäisestä kuvasta pois, jotka haluttiin värilliseksi.
Tässä on nyt tämä toinen tehtävä. Eli "hiusten värjäys". Panda on nyt violetti. O.o"
Tuossa olisi nyt se kuva. Aluksi en tiennyt miten Gimp-tiedostosta saa jpg-tiedoston. Sitä ei neuvottu ohjeistuksessa laisinkaan, vasta 2. tehtävässä oli siihen ohjeet.
Väritin kuvan taustan punaiseksi, pyjaman sekä puhelimen annoin olla entisellään. Mustavalkoisuus on "piilossa", nimittäin itse tyyppi on mustavalkoinen.
Tässä on nyt tämä toinen tehtävä. Eli "hiusten värjäys". Panda on nyt violetti. O.o"
Ohjeet värjäilyyn -> http://gyazo.com/c527a01491036d2fcca7c40633dae5dc .
tiistai 14. tammikuuta 2014
Linkki!
Tämä seuraava linkki sisältää.. Asiakirja!
Tiedonhakuharjoitus-tehtävän. Tehtävässä oli 6. erilaista tehtävää, jotka kaikki koskivat tiedonhakua. Tehtävät tehtiin Ainon luomalle Google Drive -asiakirjalle. Sovimme Ainon kanssa tehtävänjaon seuraavanlaisesti, jokatoinen. Eli minä tein tehtvät 3. sekä 5. ja Aino teki 2., 4. sekä 6. 1.-tehtävä oli itsenäinen, se tehtiinkin suoraan tänne omaan Bloggeriin. Kolmas ryhmämmejäsen Atte ei ole tietääkseni tehnyt mitään, ei ainakaan asiakirjan mukaan, mutta koska olen ollut "etätyöskentelemässä", en tiedä mitä täällä on sovittu.Olen tyytyväinen tuotokseemme, harmittaa vain ettei pikku-ATK-luokan kone halunnut tehdä yhteistyötä kanssani, joten en saanut aikaan siistiä lopputulosta. Kuvista minulle ei sanottu mitään, joten niitä ei ole.

Tämä kuva kuvaa mielestäni loistavasti ryhmämme työskentelyä. Minä katselen isot lasit päässä taivaaseen, kuinka Aino ohjeiden mukaan tekee tehtäviä pilvessä. Minä taas istuskelen maankamaralla, käyttäen Bloggeria sekä Wordia, koska kone ei suostunut yhteistyöhön. -.-
Tiedonhakuharjoitus-tehtävän. Tehtävässä oli 6. erilaista tehtävää, jotka kaikki koskivat tiedonhakua. Tehtävät tehtiin Ainon luomalle Google Drive -asiakirjalle. Sovimme Ainon kanssa tehtävänjaon seuraavanlaisesti, jokatoinen. Eli minä tein tehtvät 3. sekä 5. ja Aino teki 2., 4. sekä 6. 1.-tehtävä oli itsenäinen, se tehtiinkin suoraan tänne omaan Bloggeriin. Kolmas ryhmämmejäsen Atte ei ole tietääkseni tehnyt mitään, ei ainakaan asiakirjan mukaan, mutta koska olen ollut "etätyöskentelemässä", en tiedä mitä täällä on sovittu.Olen tyytyväinen tuotokseemme, harmittaa vain ettei pikku-ATK-luokan kone halunnut tehdä yhteistyötä kanssani, joten en saanut aikaan siistiä lopputulosta. Kuvista minulle ei sanottu mitään, joten niitä ei ole.

Tämä kuva kuvaa mielestäni loistavasti ryhmämme työskentelyä. Minä katselen isot lasit päässä taivaaseen, kuinka Aino ohjeiden mukaan tekee tehtäviä pilvessä. Minä taas istuskelen maankamaralla, käyttäen Bloggeria sekä Wordia, koska kone ei suostunut yhteistyöhön. -.-
Tiedonhaku-harjoitus
Itsenäinen tehtävä.
Tutustu hakukoneiden toimintaan ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Tehkää molemmat pareista tämä itse. Laita vastaus blogisivullesi otsikolla Tiedonhaku -harjoitus.
Muttah, kokeillaan. Vastauksia tulee enemmän kuin luulin, lähes kaikki koskevat minua. Pari vastausta koskee Rovaniemen 24h sarjakuva -tahpahtumaa. Loput koskevat Enontekiön Sanomat kirjoituksia, jotka 8.-luokan TET-harjoittelussa.
2. Bingin haulla tuli vai 2 oikeaa vastausta. Toinen liittyi 8.luoken TET-harjoitteluun, toinen oli vain Google+ -ilmoitus, että käytän Googlea. Loput olivat vain sattumia, Marika-nimisiä henkilöitä.
3. Googlen haku oli paljon luotettavampi sekä laajempi, ei samanlaista kuin Bingin hakuammunta. Siksi käytän Googlea yleisesti hakukoneena.
Tutustu hakukoneiden toimintaan ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Tehkää molemmat pareista tämä itse. Laita vastaus blogisivullesi otsikolla Tiedonhaku -harjoitus.
- Kirjoita Googleen oma nimesi. Montako dokumenttia löytyi? Löysitkö ketään täsmälleen saman nimistä?
- Tee sama haku käyttäen hakukonetta www.bing.com.
- Miten googlen ja bingin hakutulokset erosivat?
Muttah, kokeillaan. Vastauksia tulee enemmän kuin luulin, lähes kaikki koskevat minua. Pari vastausta koskee Rovaniemen 24h sarjakuva -tahpahtumaa. Loput koskevat Enontekiön Sanomat kirjoituksia, jotka 8.-luokan TET-harjoittelussa.
2. Bingin haulla tuli vai 2 oikeaa vastausta. Toinen liittyi 8.luoken TET-harjoitteluun, toinen oli vain Google+ -ilmoitus, että käytän Googlea. Loput olivat vain sattumia, Marika-nimisiä henkilöitä.
3. Googlen haku oli paljon luotettavampi sekä laajempi, ei samanlaista kuin Bingin hakuammunta. Siksi käytän Googlea yleisesti hakukoneena.
Tiedonhakuharjoitusta
. . . Olen
täällä pikku-ATK-luokassa, tekemässä etätöitä. Ainon luoma asiakirja ei toimi,
joten teen nämä sovitut tehtävät tänne bloggeriin.
Tehtävä 3.
Tehtävä 3.
Tarvitset tietoa alla olevassa luettelossa
olevista asioista. Mikä on paras paikka etsiä mistäkin tietoa? Perustele
tarvittaessa!
- Telkku -> Sieltä löytyy illan ohjelmat normi- sekä maksukanavilta. Suosikkitussia käyttämällä saat merkattua suosikkisi muistiin..!
- Vertaa -> Vaikka sivusto onkin tarkoitettu hintojen sekä merkkien vertaamiseen keskenään, voi oikein haettuna löytää myös ominaisuusvertailun.
- Liiga -> Eli liigan omilta sivuilta löytyy parhaiten tulokset. Taulukot ovat helposti rakennettu pikaselausta ajatellen. Sivulta löytyy kaikki tieto peleistä, erotuomareihin sekä kurinpitoon asti.
- Wikipedia -> Kissa - > Tässä tapauksessa luottaisin suomen- tai englanninkieliseen wikipediaan. Vaikka wikistä on puhuttu paljon pahaa, mielestäni se on luotettava tiedonlähde. Sillä väärät tiedot poistetaan mahd. nopeasti, epävarmat taas merkitään lähteiksi.
Tehtävä.
1)
8,016.72 km2
2)
60,896
asukasta yhteensä.
3)
5.
suurin.
Wikipediasta löysin vastaukset 1. sekä 3. 2.
tehtävään yritin kovasti etsiä Tilastokeskuksesta vastausta, mutten löytänyt.
Joten, siksi tuollainen vastus.
. . . Tämä on erittäin sekava blogi-päivitys.
tiistai 7. tammikuuta 2014
Näppäilytaitoa kohentavia harjoitteita.
Näillä sivuilla voit parantaa näppäilytaitojasi.
Typeracer
- Nimensä mukaan kilpailutyylinen paikka, jossa näpäilytaidoilla kisaillaan toisia kilpailijoita vastaan. Tällä sivulla voi myös harjoitella, ennen kisaan siirtymistä.Sivu on englanniksi.
10 Fast Fingers
- Tällä sivuilla voit testata nopeuttasi yksittäisten sanojen avulla. Vaihtoehtoja kieleksi löytyy.
Good Typing
- Tällä englanninkielisellä sivulla testataan pitkähkön tekstipätkän avulla kirjoitus nopeuttasi.
Calculatorcat
- Tällä, jälleen englanninkielisellä, hiukan epäselvällä sivulla saa selville, kirjoittamansa tekstin avulla, montako sanaa ehtii kirjoittaa minuutissa.
Type Online
- Tälläkin sivulla testataan englanniksi näppäily nopeuttasi, tehtäää hankaloittaa se että joudut itse laukaisemaan sekä pysäyttämään kellon.
Mielestäni 2 ensimmäistä linkkiä, TyperMasterin lisäksi ovat toimivimmat.
Typeracer
- Nimensä mukaan kilpailutyylinen paikka, jossa näpäilytaidoilla kisaillaan toisia kilpailijoita vastaan. Tällä sivulla voi myös harjoitella, ennen kisaan siirtymistä.Sivu on englanniksi.
10 Fast Fingers
- Tällä sivuilla voit testata nopeuttasi yksittäisten sanojen avulla. Vaihtoehtoja kieleksi löytyy.
Good Typing
- Tällä englanninkielisellä sivulla testataan pitkähkön tekstipätkän avulla kirjoitus nopeuttasi.
Calculatorcat
- Tällä, jälleen englanninkielisellä, hiukan epäselvällä sivulla saa selville, kirjoittamansa tekstin avulla, montako sanaa ehtii kirjoittaa minuutissa.
Type Online
- Tälläkin sivulla testataan englanniksi näppäily nopeuttasi, tehtäää hankaloittaa se että joudut itse laukaisemaan sekä pysäyttämään kellon.
Mielestäni 2 ensimmäistä linkkiä, TyperMasterin lisäksi ovat toimivimmat.
TypingMaster tuloksia...
Tein testin TyperMaster sivulla, tälläisia tuloksia.
Kuvat siis hävisivät jonnekin, enkä enää löydä niitä.. Mutta..
Tarkkuus oli noin 90% ja nopeus oli n. 2% keskivertoa parempi.
Kuvat siis hävisivät jonnekin, enkä enää löydä niitä.. Mutta..
Tarkkuus oli noin 90% ja nopeus oli n. 2% keskivertoa parempi.